Ofte stillede spørgsmål om SEO

Posted on

I vores omgangskreds af IT kyndige og i teknologi forums, støder vi meget ofte på en række af de samme spørgsmål omkring SEO optimering. Vi tænkte derfor at det var på tide, at vi forsøgte at besvare nogle af de mest brændende emner som vore læsere og samarbejdspartnere sidder med, og for at øge gennemsigtigheden i markedet. Det er tydeligt at SEO er blevet et omdiskuteret emne i vores omkreds, men samtidig fornemmer vi også en vis tilbageholdenhed, da rigtig mange ikke kan gennemskue hvad SEO koster, hvor de kan læse mere om emnet, og er usikre på, hvem de skal vælge som SEO leverandør eller bureau. Samtidig fornemmer vi også, at der er en vis nervøsitet om hvorvidt SEO virker efter hensigten og de risici der er forbundet med SEO optimering i især Google. Det ville være en umulig opgave at komme omkring alle emner, så derfor har vi valgt at fokusere på nogle af de problemstillinger vi oftest støder på i forhold til SEO.

Priser på SEO

Prisen er et emne som alle, der ønsker at benytte sig af et eksternt SEO bureau, må forholde sig til. Når du er på jagt efter et SEO bureau, så må du love at du aldrig kigger isoleret på prisen, når du træffer dit endelige valg. Gør du det kan du ikke alene risikere, at den SEO du får leveret, har minimal effekt og dermed bliver en dyr fornøjelse. Du sætter også din synlighed og eksistens på spil i søgemaskinerne, hvis kvaliteten er af dårlig karakter! Billig SEO kan med andre ord gå hen og blive rigtig dyrt. Omvendt kan dyrt SEO, hvor kvaliteten er i top, ende med at være utrolig billigt. Med andre ord er det foruden prisen vigtigt, at du også kigger på andre områder så som SEO bureauets historik, referencer og anmeldelser i forums m.v. for at få et tydeligt billede af, hvilken kvalitet du kan forvente at få for prisen.

Hvor kan jeg læse mere om SEO?

Der findes rigtig mange steder på nettet, hvor du kan finde artikler og blogs om SEO. Hvis du føler du har overskud og tid til at følge med, kan vi klart anbefale moz.com/blog men der findes også flere danske sider som er værd at holde øje med. SEO ændrer sig konstant i takt med Googles søgemaskine bliver bedre, og det kan derfor være svært for den enkelte virksomhed, at holde sig konstant up-to-date med de seneste tiltag. Mange vælger derfor også at outsource SEO til et eksternt SEO bureau, der har fingeren på pulsen, og som har en god idé om, hvilken retning udviklingen bevæger sig i. Har du en mand inhouse som har ansvaret for SEO, så er det en god idé at koble ham op på diverse blogs, f.eks. via RSS-feeds. Alt afhængig af jeres ambitionsniveau og konkurrencen i jeres marked, kan det være en god idé både at have en inhouse og et eksternt bureau på sidelinjen, enten til at hjælpe med tunge opgaver som f.eks. linkbuilding eller blot i forhold til den løbende sparring og SEO rådgivning.

Ekstern rådgivning om SEO optimering

Der findes idag rigtig mange bureauer som kan levere SEO optimering og det kan være svært at se skoven for bare træer. Før du vælger det SEO bureau der skal løfte opgaven for dig, så husk at kigge på hvilke referencer bureauet har på deres egen hjemmeside, anbefalinger på eksterne sider og i relevante fora. Når du har lavet lidt research, så tag kontakt til bureauet og fortæl dem hvad du ønsker, at de skal hjælpe dig med. Det kan f.eks. være at du har nogle søgeord som du godt ved er effektive. Bureauet kan så vurdere trafik og konkurrencen på de udvalgte søgeord og hjælpe dig med at finde andre som du måske ikke selv har opdaget. Herefter vil de udarbejde et tilbud på SEO til dig. Pas også på med at vælge et bureau med lange bindingsperioder! Selvom SEO er en langsigtet strategi, så er det alligevel surt at binde sig i flere år hvis der ikke er sket noget efter nogle måneder. De bedste SEO bureauer vil slet ikke have behov for at benytte sig af lange bindingsperioder, da de er så sikre på at det de kan levere, virker og er af høj kvalitet. Det er disse bureauer du skal tage kontakt til.

Få rådgivning om SEO fra Citona her